“Bij Plugzero draait alles om slimme sturing en persoonlijke service”
Jonge ondernemers geven vorm aan de toekomst van elektrificatie
In een sector die razendsnel evolueert, weet het jonge bedrijf Plugzero uit Aalter zich te onderscheiden. Zaakvoerders Staf De Wulf en Henri De Vreese bundelden hun krachten anderhalf jaar geleden en vormen sindsdien een hecht duo dat laadpalen installeert voor zowel particulieren als bedrijven. Met een focus op slimme sturing, kwaliteitsvolle technologie en een nultolerantie voor interventies na installatie, bouwen ze aan een reputatie die verder reikt dan hun kleinschalige structuur doet vermoeden. “We zijn met twee, maar leveren een service alsof we met twintig zijn”, zegt Staf De Wulf.
Gespecialiseerd in laadpalen
“Ons bedrijf is gespecialiseerd in laadpalen, zowel qua installatie als qua software”, aldus zaakvoerder Staf De Wulf. “Plugzero is een jong en klein bedrijf. Het bestaat uit mijn vennoot en ikzelf. Henri is verantwoordelijk voor de installaties ter plaatse, terwijl ik de commerciële en administratieve kant voor mijn rekening neem. Niet onlogisch met mijn studies van bedrijfsmanagement. Henri is eigenlijk handelsingenieur maar heeft zich volledig omgeschoold tot een beslagen elektricien.
Voor Plugzero had ik een ander bedrijf dat in dezelfde sector actief was. En toevallig zat er in Aalter nog zo’n onderneming. Daarom hebben we anderhalf jaar geleden besloten om onze krachten te bundelen. We blijven dus een jonge onderneming met jonge ondernemers, want ik ben zelf 24 jaar en Henri is er 31. Maar zelfs ondanks mijn jonge leeftijd heb ik al drie jaar ervaring, wat me eigenlijk al tot een ancien maakt in de laadpalensector.”
Ondanks mijn jonge leeftijd heb ik al drie jaar ervaring, wat me eigenlijk al tot een ancien maakt in de laadpalensector
Personeel vinden blijft een uitdaging
Momenteel bestaat Plugzero enkel uit Staf en Henri. “We zijn af en toe al eens op zoek gegaan naar medewerkers, maar dat bleek geen sinecure”, weet Henri De Vreese. “Elektriciens zijn al moeilijk te vinden en in de laadpalensector is dat al helemaal geen evidentie. Wij voeren immers een ruwbouwwerken uit. De interactie met de klant is dan ook zeer belangrijk. En ga in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt maar eens op zoek naar een Nederlandstalige elektricien. Daarom werken we heel vaak met geselecteerde onderaannemers. Die planning in elkaar boksen, is ook een van mijn taken.”
Kleinschaligheid als troef
En net die kleinschaligheid speelt Plugzero uit als troef. “Net omdat we maar met twee zijn, zijn onze interne communicatielijnen bijzonder kort, wat resulteert in een bijna onevenaarbare service”, aldus Henri De Vreese. “Een installatiebedrijf waar altijd de telefoon opgenomen wordt en waar je nog echt een persoonlijke ondersteuning krijgt, is vaak ver te zoeken. Met andere woorden, de klant merkt zeker dat hij snel wordt geholpen, maar ziet niet dat we eigenlijk maar met twee zijn, aangevuld met onze onderaannemers uiteraard.”
Terug naar bedrijfsklanten
Volgens hun website richt Plugzero zich zowel op particulieren als bedrijven, maar daar wil men graag verandering in brengen. “Aanvankelijk richtten we ons uitsluitend tot ondernemingen, om de eenvoudige reden dat de elektrificatie in de particuliere sector nog niet zo doorgedrongen was. Geleidelijk aan zijn daar ook heel wat particuliere laadpalen bijgekomen. We zijn op dat vlak eigenlijk gewoon de markt gevolgd."
"Maar de verhoudingen zijn een beetje scheef gegroeid door te veel mond-tot-mondreclame. Daar moeten we dus even op ingrijpen en in de toekomst gaan we weer meer de focus leggen op de bedrijfswereld. Qua hinterland mikken we vanuit Aalter vooral op Oost- en West-Vlaanderen maar coveren we in feite heel het gewest.”
Zonnepanelen, batterijen en slimme laadpalen: een logische combinatie
“En het is best druk”, erkent Staf De Wulf. “Want door de komst van de digitale meter worden we overstelpt door vragen voor zonnepanelen en thuisbatterijen. Niet zelden hoort daar ook een slimme laadpaal bij. Daar blijft onze focus op liggen. Maar de drie horen eigenlijk samen: zonnepanelen, een thuisbatterij en een laadpaal, inclusief een slimme sturing."
"Als merk installeren we vooral het Belgische Smappee, kwaliteit van eigen bodem. Smappee deed vroeger uitsluitend slimme monitoring, maar zag het potentieel om hun kennis te integreren in een eigen laadpaal met een modieus design. Dat is nu zelfs hun core business geworden. Maar de essentie van het verhaal blijft de slimme sturing. Daarin gaan zij verder dan andere leveranciers van laadpalen."
"Als installateur is het ook belangrijk dat, eenmaal de installatie achter de rug is, je niet meer moet terugkeren bij je klant om allerhande problemen op te lossen. Daar zit de klant niet op te wachten, maar jij als installatiebedrijf al helemaal niet. En ook op dat vlak zitten we goed met Smappee. Het gebeurt uiterst zelden dat we een postinterventie moeten doen. En is dat toch eens het geval, dan kunnen we rekenen op de uitstekende service van onze leverancier."
"Ter vergelijking, onlangs las ik dat een van de grootste laadpaleninstallateurs van ons land een interventieratio heeft van 40%. Da’s een pure nachtmerrie. Bij ons is dat 0%, want zelfs in de gevallen dat er zich een probleem voordoet, kunnen we altijd een en ander vanop afstand monitoren en oplossen. Wij kiezen dus resoluut voor kwaliteit wat op de lange termijn duidelijk zijn vruchten afwerpt. Kortom, geen miserie voor de klant en geen miserie voor ons.”
Weinig tot geen interventies
Plugzero probeert zich dus van de concurrentie te onderscheiden door service en de bijbehorende efficiëntie. “Daar komt ook nog onze transparantie bij”, vertelt Henri De Vreese. “Daarmee bedoel ik ook een doorgedreven communicatie. Niet alles kan meteen gerealiseerd worden. Mits een duidelijke communicatie kan een klant daar zeker begrip voor opbrengen. Mensen moeten niet altijd direct geholpen worden. Ze moeten wel weten dat je hen gehoord hebt. Dat zijn drie parameters die ik persoonlijk zelf ook heel belangrijk vind wanneer ik iets aankoop. Het zijn ook drie vereisten die bijzonder gemakkelijk en goedkoop te implementeren zijn in een bedrijf. Het levert zelf heel wat winst op en creëert tevreden klanten.”
Netcapaciteit geen rem op groei
In de sector van de elektrificatie wordt de soms beperkte netcapaciteit vaak als een uitdaging gezien. Maar dat durven Staf en Henri te nuanceren. “Het kan zijn dat er hier en daar problemen opduiken, maar wij hebben die in de praktijk alvast nog nooit ervaren. Als we een verzwaring of hoogspanningscabine aanvragen bij Fluvius, dan komt die er altijd. Bovendien meen ik te mogen stellen dat ons land haar openbare laadinfrastructuur al serieus heeft opgebouwd. Ook grote bedrijven die snelladers installeren, blijven steeds verder investeren. Dat is de aanbodkant."
"Vraag is of ook de vraagzijde die tendens volgt. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik heb al bedrijven zien stoppen die te weinig werk hadden. En ook ons bedrijf was er niet geweest zonder de bestaande fiscale voordelen voor elektrische wagens. Ik heb geen glazen bol maar vermoed dat de overheid binnen afzienbare tijd wel eens zal snoeien in die ondersteuning. We zien dan wel weer welke impact dat op Plugzero heeft. Niemand zegt dat ons bedrijf tot het einde der tijden zal blijven bestaan. Ik heb nog zoveel businessideeën die ik wil verkennen. Maar alles op zijn tijd.”
Niet alles kan meteen gerealiseerd worden. Mits een duidelijke communicatie kan een klant daar zeker begrip voor opbrengen. Mensen moeten niet altijd direct geholpen worden. Ze moeten wel weten dat je hen gehoord hebt
Slimme sturing als sleutel tot efficiënt laden
Slimme sturing is op korte termijn het belangrijkste begrip geworden in de wereld van elektrificatie. “Eigenlijk zou een slimme laadpaal drie soorten slimme sturing moeten hebben. In de eerste plaats is er uiteraard de load balancing, waarbij de laadpaal zich aanpast aan de andere apparaten in je woning. Zet je je oven aan, dan zal de laadpaal zichzelf uitschakelen of op een lager vermogen de wagen opladen. Ten tweede is er het capaciteitstarief. En dat wordt steeds belangrijker want het bepaalt voor een niet te onderschatten deel de hoogte van je factuur. Aangezien je wagen sowieso de grootste verbruiker is, is het afvlakken van de pieken zeer belangrijk. Want het zijn die pieken die ervoor zorgen dat je een hoger tarief betaalt. En tot slot is het laden op zonne-energie de meest populaire slimme sturing. Voor mensen zonder thuisbatterij of thuiswerkers is dat zeer interessant.”
Trein blijft rijden
Naast uitdagingen biedt de elektrificatie ook heel wat kansen voor bedrijven in de elektriciteitssector. “Wij zijn daar zelf het mooiste voorbeeld van”, beseft Henri De Vreese. “Aanvankelijk zijn we zelfs begonnen als algemeen elektriciteitsbedrijf met focus op domotica, waarin ook heel wat slimme sturing aanwezig is. Maar toen de elektrificatietrein passeerde, hebben we geen moment geaarzeld om daar mee op te springen. En die trein blijft maar rijden. Want er liggen nog dingen in het verschiet."
"Zo zal in de toekomst bidirectioneel laden de hype worden, waarbij je je eigen wagen als thuisbatterij gaat gebruiken. In Japan is dat bijvoorbeeld al standaard. Hier zitten we voorlopig nog met het probleem dat we dat toestel niet gehomologeerd krijgen. Bijkomend fiscaal probleem is dat ongeveer 80% van de elektrische wagens bedrijfswagens zijn. Er kan thuis geladen worden op kosten van de werkgever, maar als er dan ontladen wordt om pakweg de oven van elektriciteit te voorzien, wordt het moeilijk. Er moet dus nog de nodige software ontwikkeld worden die ervoor zorgt dat er controle kan uitgeoefend worden. En zover zijn we nog niet."
"Maar het is wel de toekomst. Iedereen die nu een klassieke laadpaal heeft, zal over vijf tot tien jaar met plezier een bidirectionele plaatsen zodat hij als het ware een ‘gratis’ thuisbatterij krijgt. Koppel daaraan nog eens een slimme sturing en zonnepanelen en je hebt een state-of-the-artinstallatie.”
"Iedereen die nu een klassieke laadpaal heeft, zal over vijf tot tien jaar met plezier een bidirectionele plaatsen zodat hij als het ware een ‘gratis’ thuisbatterij krijgt"
Goede voorbeeld
En uiteraard is een bedrijf dat laadpalen installeert het aan zijn stand verplicht om zelf het goede voorbeeld te geven. “Dat klopt volledig”, lacht Staf De Wulf. “Zelf heb ik een elektrische wagen, terwijl Henri al drie jaar rondtoert in een Ford E-Transit bestelwagen. Daarmee rijdt hij naar alle werven om ter plaatse laadpalen te gaan installeren. Het feit dat we met een elektrische bestelwagen rijden heeft het bijkomende voordeel dat we ineens de door ons geplaatste laadpaal kunnen testen. Maar inderdaad, we zijn aan onze stand verplicht om zelf ook volledig elektrisch te rijden. Los daarvan zouden we sowieso voor een elektrisch wagenpark gaan, ongeacht de sector waarin we actief zijn. Dat is nu eenmaal de toekomst en die kan je niet blijven negeren.”



