Wat maakt dat ruim 450.000 klanten jaarlijks trouw blijven aan Interchalet?
Op het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland, waar de Romeinen eeuwen geleden al het potentieel van het vruchtbare, heuvelachtige landschap van Neder-Germania zagen, ligt het huidige Nederlands Limburg. In diezelfde regio, die nog steeds haar aantrekkingskracht heeft behouden, werd bijna 50 jaar geleden aan de rand van de A73 een ambitieus retailproject op poten gezet. Wat begon als een bescheiden houtverwerkend bedrijfje groeide uit tot Interchalet te Horst, een unieke en uitgestrekte Home Park winkelbestemming.
De magie van luisteren, kijken en leren
Wat maakt dat ruim 450.000 klanten, jaar in jaar uit, trouw blijven aan deze Limburgse retailparel? Op die hamvraag kregen we een helder en eenduidig antwoord van Bas van Rens, operationeel directeur, die ons hartelijk ontving op zijn vrije dag. “Vrijdag is heilig voor mij; die dag trek ik een streep door de agenda, het is namelijk mijn reflectiedag. Het vergaderingsritueel en de winkelactiviteit worden vervangen door sparren met degenen die mij vooruitsturen: Jan Cabbers – stichter en eigenaar – en diens zoon, mijn rechterhand, plus enkele trouwe partners." Het is tekenend dat Paul Rebergen, managing director Einhell Benelux, ook aan tafel aanschuift. De sfeer is gemoedelijk; de gesprekken zitten vol inzicht, visie en interactie. Het klikt meteen. Minuut na minuut zien we Bas van Rens helemaal openbloeien en zich ontpoppen tot de rasechte retailer die hij is, met tonnen ervaring.
"We begrijpen exact waarom klanten kopen, wat hen drijft, en hoe we daarop moeten inspelen"
Bas maakte de overstap naar Interchalet in 2018 na een succesvol traject in de tuinsector. Jan Clabbers zocht toen een gelijkgestemde om het familiebedrijf klaar te stomen voor de toekomst. De chemie ontstond meteen toen bleek dat de twee ondernemers dezelfde passie voor retail deelden, met een kenmerkende obsessie voor details. "We begrijpen exact waarom klanten kopen, wat hen drijft, en hoe we daarop moeten inspelen. De magie van luisteren, kijken en leren, zeg maar", vertelt Bas.
Die overtuiging en drijfveer vertalen zich vandaag in een bedrijfsfilosofie die Bas recent letterlijk in kaart heeft gebracht. "Het plaatje klopt helemaal, onze ‘Homepark ziel' weerspiegelt drie geloofsovertuigingen en gedragingen: Hospitality, Inspiration en Convenience”, vat de operationele directeur samen. “Van die drie kernbegrippen maken we samen met het team elke dag onze missie."
Doordacht koopparadijs
Het grondplan van Interchalet leest als een hoofdstuk uit de betere retailmanagementboeken. De indeling volgt een doordacht ‘koopwinkelconcept’, met minder nadruk op showrooms en meer op ‘buying rooms’, dat klanten uitnodigt tot een winkelreis vol ontdek-, stop- en koopmomenten. “Veertig procent van de totale winkeloppervlakte is verhuurd aan strategische partners die elk op hun eigen manier het ‘alles voor in en om het huis’-concept versterken", benadrukt Bas van Rens. “Partners zoals Timmermans Tuinmeubelen, Budget Home XXL, Superkeukens, Baderie en Aanhuis.nl dragen daar sterk aan bij. Jaarlijks worden hier ruim 120 keukens en talloze meubels en woonaccessoires verkocht, alsof het zelfstandige boetieks zijn, maar allemaal onder de vlag van Interchalet.”
In het hart van de woonwinkel tref je de shop-in-shopconcepten, zoals dat van Einhell Professional, dat recent werd gelanceerd en meteen recordcijfers boekt. “Ontegenzeggelijk een win-win-winverhaal waarvan ik nog geen minuut spijt heb. Slechts enkele leveranciers beheersen de strategie om doortastende samenwerking tot stand te brengen, zelfs met één zelfstandige winkel”, merkt Bas secuur op.
Het Interchalet winkelconcept is een bondgenoot voor wie zorg toedraagt aan zijn huis of tuin. Op een tiental locaties zijn informatiebalies opgesteld met winkelexperten die de kneepjes van het vak beheersen in alle onderdelen van de wooninrichting. Service is hier geen modewoord, maar een fundamentele belofte. Van advies tot thuisinstallatie: alles draait om ontzorgen. Een netwerk van ervaren ZZP’ers staat klaar om verlichting, kranen, tot en met bijgebouwen, thuis te installeren. Het ‘Do-It-Together businessmodel’ is bij Interchalet al geruime tijd ingebakken …
"Interchalet behoort tot de believers die fysieke winkels nog steeds beschouwen als een psychologische noodzaak"
Psychologische noodzaak
Het alom bekende ‘Wheel of Retailing’ blijft in een razend tempo doordraaien, ook hier in Nederlands-Limburg. Na de coronacrisis stapelden de omwentelingen zich op: de digitale revolutie, de integratie van online en offline, technologische transformatie, de druk om bekwaam personeel te vinden en te behouden, stijgende loonkosten en – last but not least - de onvoorspelbaarheid van geopolitieke ontwikkelingen. Ook voor Interchalet vormen deze uitdagingen dagelijkse realiteit.
"Wij staan hier niet met de hakken in het zand; we behoren wel degelijk tot de believers die fysieke winkels nog steeds beschouwen als een psychologische noodzaak. Klanten komen van heinde en verre precies om even aan de dagelijkse sleur te ontsnappen en rust te vinden in onze winkelbeleving”, benadrukt Bas. Het samenspel tussen aanbod, sfeer, klantgerichtheid en service maakt dat verwachtingspatroon compleet. Voor veertig procent van de klanten eindigt die winkelervaring in Brasserie Intermezzo voor een hapje en een drankje, een niet te onderschatten onderdeel van de beleving.
2.500 m² aan ambitie
Dit Limburgse retailpark bewijst dat visie, klantgericht handelen en selectieve samenwerkingen met leveranciers een magische combinatie vormen. Bas van Rens’ ambitie blijkt dan ook grenzeloos. Naast de huidige tuinafdeling ligt nog ruim 2.500 m² te wachten op de juiste invulling. Daarbij tellen we nog de onbenutte mogelijkheden van het Shop-in-Shopconcept en de ambitie om een renovatieplan voor bepaalde bouwonderdelen uit te tekenen. Voldoende opportuniteiten voor creatief denken, en daarvoor hoeft Bas slechts de trap op te lopen …
In april 2026 volgt er ongetwijfeld een passend feest ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum. Voor de intimi zijn er bovendien nog vele extra redenen om erbij te zijn, nietwaar, Bas? … Zullen we simpelweg afspreken bij Graaf Ter Horst, een monumentaal pand in de achtertuin van Interchalet, meer bepaald in de voormalige schuur van Kasteel Huys?
Interchalet is een toonbeeld van retailondernemerschap. De geheime schat van Horst is inmiddels onthuld ...
TECHNISCHE FICHE
Retail Banner: Home Park Interchalet
Locatie: Nederland, 5961 Horst, Witveldweg,100
Eigenaarsfamilie: Familie Clabbers
Operationeel Directeur: Bas van Rens
Winkeloppervlakte: 30.000 m² (inclusief 1.500 m² tuinafdeling)
Aantal SKU’s: 360.000
Aantal medewerkers: 200
Lid van IBW (Inkoop Bouwmaterialen)