Wenskaarten: het eindejaar wordt opvallend gesofisticeerd
De kerst- en nieuwjaarscollecties 2025-2026 zijn stijlvol, herkenbaar én onderscheidend

Wenskaarten leken de strijd te verliezen tegen de duizenden digitale manieren waarop men een boodschap kan bezorgen. Toch blijft de traditie van het versturen of persoonlijk afgeven van een wenskaart populair. Een fysiek exemplaar groeit uit tot een klein geschenk, een drager van emotie en een symbool van aandacht dat zorgvuldig bewaard wordt. En dat is goed nieuws voor de handelaars, die hun omzetcijfer in wenskaarten de voorbije twee jaar netjes stabiel zagen blijven. Om op datzelfde elan verder te gaan, pakken de verschillende aanbieders in de markt ook dit eindejaar uit met een innovatief en gevarieerd aanbod kerst- en nieuwjaarskaarten.
Marktupdate
Stabiele omzet
De verkoop van wenskaarten komt uit een dal. De afgelopen jaren is de manier waarop consumenten communiceren sterk veranderd en de opkomst van het sms- en e-mailverkeer had een flinke impact. Bovendien bracht de verdere uitbouw van sociale media de verkoop naar beneden. Maar sinds Covid heeft de wenskaart stilaan zijn vaste waarde in de winkel teruggevonden.
Zo bleef de verkoop de afgelopen twee jaar redelijk stabiel in termen van waarde. Want hoewel consumenten iets minder kaarten kochten (daling volume), letten ze er wel op dat ze die ene kaart kiezen die ze echt mooi vinden (iets duurdere, gesofisticeerde kaarten doen het beter). Bovendien is een wenskaart een aantrekkelijk en betaalbaar product. Consumenten die op hun centen letten, zullen eerder kiezen voor een kaart dan voor een cadeau omdat ze weten dat een kaart altijd zorgt voor verrassing en emotie.

De kracht van een wenskaart
Het versturen of persoonlijk afgeven van een fysieke wenskaart blijft dus een waardevol gebaar. Of het nu gaat om eindejaarswensen, een verjaardag of een hart onder de riem, een mooie kaart maakt altijd indruk.
Een wenskaart zorgt ervoor dat de ontvanger het gevoel krijgt dat er net die extra mile gegaan is, en dat er extra aan hem/haar gedacht wordt omdat iemand echt de tijd genomen heeft om een persoonlijk kaartje te kopen en een tekstje te schrijven. De consument zal daardoor altijd blijven zoeken naar unieke, inspirerende kaarten om een speciale boodschap over te brengen.

Trends
Gesofisticeerd scoort
Door de jaren heen heeft de sector van de wenskaarten een behoorlijke evolutie doorgemaakt. Zo zien we dat ook deze markt aan het polariseren is, waardoor het middensegment er een beetje uitgaat en opschuift naar ofwel goedkope kaarten ofwel naar meer gesofisticeerde kaarten met een extra touch. Mooie voorbeelden daarvan zijn de kaarten met een unieke vorm, onderscheidend design, een speciale afwerking of een bijzondere applicatie.
De meer gesofisticeerde kaart wordt dus aantrekkelijker en dat is goed nieuws voor de winkelier. De prijs van dergelijke wenskaarten ligt gemiddeld wat hoger, wat uiteraard interessanter is voor het omzetten in de kassa.

Regelmatige vernieuwing
Om het voor de eindconsument interessant te houden, zorgen de verschillende uitgevers van wenskaarten voor regelmatige vernieuwing in hun collecties. En dat zien we ook in het aanbod voor Kerstmis en Nieuwjaar 2025-2026. De verschillende ontwerpen zijn steeds met zorg samengesteld en perfect afgestemd op het winterseizoen – lees warm, sfeervol en uitnodigend. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de diverse doelgroepen waardoor er voor elk wat wils is.
Uit onderzoek blijkt dat consumenten het prettig vinden om meerdere kaarten tegelijk te kopen. Dit biedt gemak en zorgt ervoor dat men altijd een geschikte kaart bij de hand heeft
Wenskaarten in mapjes
Uit onderzoek blijkt dat consumenten het prettig vinden om meerdere kaarten tegelijk te kopen. Vooral sets van vijf tot tien wenskaarten met een gevarieerde selectie voor elke gelegenheid, verpakt in een handig mapje, worden sterk gewaardeerd. Dit biedt gemak en zorgt ervoor dat men altijd een geschikte kaart bij de hand heeft.
Ecologisch aanbod
Het wordt steeds belangrijker om producten aan te bieden die voldoen aan maatschappelijke wensen en normen. Ecologische wenskaarten, die de consument voorzien van een milieuvriendelijker alternatief, zijn dus al lang geen niche meer. Mooi voorbeeld hiervan zijn de trendy kaarten, gemaakt van landbouwafval en gedrukt met bio-inkt.

Aanbod in de winkel
Everyday- en seizoenskaarten
Het aanbod wenskaarten bestaat enerzijds uit everydaykaarten voor alledaagse felicitaties (geboorte, verjaardag, pensioen, beterschap, ...) die het hele jaar door verkocht worden en anderzijds uit seizoenskaarten (Kerst & Nieuw, Valentijn, Moederdag, Vaderdag, Lentefeest en Communie, einde schooljaar, op kamp, ...). Deze laatste groep zorgt voor additionele omzet tijdens de desbetreffende periode en dient dus op tijd en stond te worden aangepast.
Gemiddeld genomen zal zo’n 80 procent van het gamma uit everydaykaarten bestaan en zo'n 20 procent uit seizoenskaarten. De ideale samenstelling van het aanbod bestaat echter niet, omdat elke winkel anders is.
Uitgebreid assortiment
Om een goede verkoop te realiseren, is een uitgebreid assortiment met keuze in de breedte maar ook in stijl, prijsniveau en onderscheidend vermogen een absolute noodzaak.

Het aanbod wenskaarten is uiteraard afhankelijk van de grootte van de winkel. Voor een zaak met weinig ruimte zal het aanbod beperkt worden tot de bestsellers met enkele molenconcepten. Wie meer winkeloppervlakte heeft, kan de meest ideale situatie neerzetten: een wandpresentatie (bijvoorbeeld drie meter) in combinatie met diverse onderscheidende molenconcepten (bijvoorbeeld zes molens). Zo kan men echt inspelen op de wensen en smaken van een groot publiek, wat de verkoop uiteraard ten goede komt.
Wenskaarten zijn ook nog vaak een impulsartikel. Een goede plaatsing dicht bij de kassa of de etalage zal dus zeker renderen.
Goede prijs-kwaliteitbalans

De consument kiest dus meer en meer voor unieke, kwaliteitsvolle kaarten. Bovendien is hij bereid daar iets extra voor te betalen. Een wenskaart wordt dan beschouwd als een cadeautje, en minder als enkel een boodschap op zich. Prijs speelt op dat moment een minder belangrijke rol, hoewel er zeker een mentale limiet op staat. Wie meer verkoop wil generen, kiest dus voor unieke wenskaarten met een goede prijs-kwaliteitbalans.
Ondersteuning van fabrikanten
Om de handelaar te ondersteunen, bieden de meeste leveranciers displaymogelijkheden aan voor een optimale presentatie. En dat gaat van toonbankopstellingen tot een volledig uitgebouwd wenskaartenmolenpark inclusief wenskaartenpodia (vlonders) en kopkaarten.
Leveranciers werken ook vaak concepten per molen uit, zoals bijvoorbeeld een molen voor het eindejaar, een molen voor kinderen en een seizoensmolen. Ze kijken welke collecties goed bij elkaar passen, checken het type winkel, passen aan waar nodig en stellen zo een molen samen.
Daarnaast zorgen heel wat leveranciers er ook voor dat de collecties up-to-date blijven, dat de nodige vernieuwingen worden aangebracht en dat de molens op tijd worden aangevuld.

Met medewerking van Artige, Comello, Editor, Enfant Terrible, Belgian Greetings, Hallmark, Carré Cards en Lannoo Graphics