BrievenbussenPremium

IEDEREEN WIL EEN PAKKETBRIEVENBUS DANKZIJ E-COMMERCE

Voorkeur gaat uit naar strakke kolomvorm in steeds donkerder tinten

Gewone brievenbussen zijn nog altijd een interessant artikel, maar het is vooral de pakketbrievenbus die tegenwoordig met de mooiste groei gaat lopen. Dat is evident; kopen via internet explodeert; liefst 76% van de consumenten bestelde ooit al eens online. Anderzijds brengen fabrikanten inbraakveilige oplossingen op de markt geschikt voor elk type shopper en voor elke woning. Kwalitatieve materialen, een strakke vorm en een neutraal getinte afwerking zijn favoriet.

pakketbrievenbus

PAKKETBRIEVENBUS WINT VELD

Verkoop blijft stijgen

Traditionele brievenbussen doen het nog altijd zeer goed, maar de groei bij de pakketbrievenbussen is groter. De verkoop nam de voorbije jaren een exponentiële vlucht. Sommige leveranciers spreken van een omzet die 50% hoger ligt. Verwachting is bovendien dat de populariteit nog verder zal stijgen. Het aanbod neemt dan ook steeds toe. Een grotere diversiteit in afwerking en kleuren verbreedt het assortiment, zowel in de staande als de hangende modellen.

Onlineshopping boomt

Consumenten bestellen vaker online omwille van het gemak. Een onderzoek naar de e-commercetrends in België, uitgevoerd in opdracht van Comeos in maart en april 2018, wijst uit dat de penetratie van e-commerce van 74% in 2014 naar 76% stijgt dit jaar. Ook mensen die vroeger nooit iets kochten via dit kanaal, raken stilaan toch overtuigd. Om deze aankopen te ontvangen is er een wildgroei aan mogelijkheden, verschillend per koerierdienst: lockers, postpunten, afhaalpunten ... De studie toont echter aan dat er niets gaat boven thuislevering; 64% van de aankopen werd aan huis geleverd en dat is meteen ook een van de hoofdredenen waarom iemand online winkelt.

Opportuniteiten

Leveranciers menen dat alle gewone brievenbussen op termijn worden vervangen door pakketbrievenbussen. Ze worden een soort logistiek punt op elk privé-adres waar brieven en pakjes geleverd én opgehaald worden. Niemand hoeft speciaal thuis te blijven, de buren worden niet lastig gevallen en de levering kan 24/7 gebeuren. Er is vandaag al voor elke shopper een model op maat: van klein formaat tot XXL pakketbus voor grote volumes. Er bestaan ook aparte shopperboxen. Prima voor wie al geïnvesteerd heeft in een gewone brievenbus. Groot voordeel is dat een dergelijke box niet hoeft te voldoen aan de eisen van bpost: u plaatst hem om het even waar rond de woning. Bovendien zijn er ook uitvoeringen geschikt voor thuislevering van voeding, ideaal voor de fans van Hello Fresh & co. Later zien fabrikanten in woonwijken centraal geplaatste batterijen pakketbrievenbussen opduiken.

VEILIGE SLUITINGEN

Eerder waren er al oplossingen in de vorm van brievenbussen met een afzonderlijk pakjesvak. Een manier om pakketten en kranten te ontvangen, uit het zicht en uit de regen, maar niet beveiligd tegen diefstal. Vandaag zijn er diverse inbraakveilige systemen. De meest voorkomende zijn:

  • de valklep: het pakje wordt langs boven in de bus gelegd en na het sluiten van de klep wordt de levering onbereikbaar, volgens hetzelfde principe als de gekende kledingcontainers op straat;
  • een druk/draaiknop: na de levering draait de pakjesman de bus eenvoudig op slot; de deur kan vervolgens alleen door de bewoner worden geopend met een sleutel;
  • het klikslot: de deur blijft los tot er een pakje wordt geleverd, dan valt ze in het slot. Vanaf het moment dat de brievenbus geledigd wordt, is het klikslot terug geactiveerd en kan er een nieuwe levering volgen. Deze oplossing is interessant voor bijvoorbeeld kleine zelfstandigen zoals sanitairinstallateurs. Ze ontvangen één levering in de voormiddag, halen hem op tijdens de lunchpauze en krijgen een nieuw pakje in de namiddag;
  • een digitaal cijferslot: op het pakje of de leverbon staat de viercijferige code vermeld waarmee de koerier via het toetsenbord de bus opent. Met een digitaal cijferslot kunnen pakjes ook worden opgehaald of teruggestuurd. Dit is tevens geschikt om huissleutels voor de poetsvrouw, tuinier, klusjesman ... achter te laten. In ieder geval veiliger dan onder de deurmat.

NIET TE MISSEN TRENDS

Kwalitatieve materialen

pakketbrievenbus

De traditionele keuze qua materiaal blijft: inox/rvs, gelakt staal. Opmerkelijk is dat gelakt staal opnieuw meer wordt gekocht, ten nadele van inox. Dit is immers soms gevoelig aan onderhoud en oppervlakkige roest en terwijl roestvaststaal het vroeger uitstekend deed, is het tegenwoordig een moeilijke markt door Chinese import. Plaatselijke leveranciers hebben met deze goedkope producten heel wat verkoop verloren aan de dhz. Daarnaast is er een groeiende vraag naar aluminium postbussen; dit materiaal roest niet en heeft daardoor een veel langere levensduur. Het is lichter waardoor dikkere platen kunnen gebruikt worden en die zorgen op hun beurt voor een kwalitatieve designuitstraling.

Neutrale afwerking

Er is een duidelijke tendens naar meer degelijke aluminium textuurlak; tot 70% van de verkoop van één leverancier bestaat uit matzwarte textuurlak. De vraag naar deze kleur is over de jaren sterk toegenomen en volgt de trends in ramen. Zo zien we vandaag veel meer zwartgelakte ramen. Ook bij gelakt staal zijn voornamelijk de matte kleuren in trek. Andere trendkleuren zijn daarnaast matte grijstinten en mat antraciet, steeds een eerder neutrale afwerking dus. Hoe donkerder hoe liever de Belg het heeft, en lichte exemplaren worden slechts sporadisch verkocht.

Vormgeving

De traditionele vormen blijven het goed doen, vooral in Wallonië waar de klassieke woningbouw zeer sterk vertegenwoordigd blijft. In Vlaanderen zien we een stijgende vraag naar minimalistisch design - naar analogie van strakke woningen met veel glaspartijen en grote ruimtes - met zo weinig mogelijk zichtbare sloten en een kwalitatieve afwerking. De kolomvorm is het meest gegeerd. Specifiek bij pakketbrievenbussen zitten ontwerpers trouwens vast aan deze vorm; veel speelruimte voor aardigheidjes is er niet. De markt voor designexemplaren is beperkter geworden, maar gelukkig heeft de pakjesbus ondertussen een deel van de markt overgenomen.

Volumes en slimme oplossingen

brievenbus

Een pakketbus met het volume van een schoendoos is ruim genoeg voor het gros van de leveringen. Dit is dus zowat de minimumgrootte voor een degelijke pakketbuis, maar ondertussen ontwikkelden fabrikanten bijvoorbeeld brievenbussen voor 2 huisnummers, met bovenaan een gewone brievenbus en onderaan een pakjesbrievenbus met apart slot. Dit is bijvoorbeeld interessant voor een winkel met huurappartement; het bovenste gedeelte kan dienen voor de huurder en de pakjeskast voor de winkel.

Geen aparte krantenrol

Enkele jaren geleden zaten vooral vrijstaande brievenbussen in de lift. De vrijstaande pakketbrievenbussen doen het momenteel heel goed, bij de gewone vrijstaande brievenbussen is de verkoop sterk afhankelijk van het model. Daarnaast is er een toenemende vraag naar inbouwmogelijkheden en oplossingen voor appartementen. Aparte krantenrollen worden minder verkocht dan voorheen. Oorzaak is de sterke opkomst van digitale kranten, maar ook de toename van brievenbussen met een geïntegreerde krantenrol en pakketbussen waarin de krant natuurlijk ook gewoon past.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Esthetische uniformiteit wint aan belang bij pakketbrievenbussen

We kunnen redenen genoeg bedenken waarom het onlineshoppen in een stroomversnelling raakt. en dankzij de innovatieve pakketbrievenbus hoeft de consument niet meer naar het postkantoor te hollen of te rekenen op de bereidwilligheid van een buur.

Dossier brievenbussen

Gewone brievenbussen zijn nog altijd een interessant artikel, maar het is vooral de pakketbrievenbus die tegenwoordig met de mooiste groei gaat lopen. dat is evident; kopen via internet explodeert; liefst 76% van de consumenten bestelde ooit al eens online. anderzijds brengen fabrikanten inbraakveilige oplossingen op de markt geschikt voor elk type shopper en voor elke woning. kwalitatieve materialen, een strakke vorm en een neutraal getinte afwerking zijn favoriet.

Meer en meer designbrievenbussen

Brievenbussen worden al lang niet meer louter om hun praktisch nut gekozen. voor veel consumenten speelt ook het decoratieve aspect een grote rol bij de aankoop. de brievenbus moet voor velen de stijl van de woning nog meer naar buiten brengen.

Doe-het-zelf en vakhandel blijven gescheiden kanalen

Menouquin bestaat zeventig jaar, ceo daniël van cauteren zit ondertussen al twaalf jaar lang in het zadel. in die twaalf jaar tijd heeft hij veel zien veranderen. de scheiding tussen winkels voor particulieren en winkels voor professionele klanten komt niet in het gedrang in de komende jaren, vindt hij. bovenal benadrukt hij de eigenheid van de menouquin leden. “met service en uitleg kun je het verschil blijven maken, ondanks de prijzenoorlog, ondanks de e-commerce. je moet blijven innoveren."

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine