LOUTER EEN GOED VAKMAN ZIJN IS NOOIT MIJN EINDDOEL GEWEEST
LAURENS SERPIETERS UIT ROESELARE MIKT OP UNIEKE EN UITDAGENDE PROJECTEN
Begiftigd met een flinke dosis fantasie en met een fascinatie voor alles wat met kleur, vorm en volume te maken heeft, stampte Laurens Serpieters ruim twaalf jaar terug zijn eigen schilders- en decoratiebedrijf uit de grond. Hoewel hij voor 95% actief is in particuliere woningen, volgde hij niet het traditionele parcours van de gewone huisschilder. “Tijdens mijn middelbare schoolperiode kapte ik met de beroepsopleiding en maakte ik de omschakeling naar het kunstonderwijs. Een bewuste keuze die vandaag nog steeds nazindert in mijn bedrijfsvisie."
RESPECT VOOR DE OUDE TECHNIEKEN IS BEZIG AAN EEN COMEBACK
Laurens Serpieters: “Bij jonge mensen is er vandaag opnieuw meer respect voor oudere elementen en bouwmaterialen. Bouwheren die bv. een oud pand kopen in een historische binnenstad, koesteren weer bepaalde bijzonderheden die aan hun interieur een uniek karakter verlenen. Een inkomhal met marmeren wandbekleding is daar een prachtig voorbeeld van. Bovendien hoeft alles niet langer superstrak te zijn. Hier en daar mag een rustiek ornament, een traditionele behangsoort of een voorwerp uit het verleden opnieuw voor een contrast zorgen. En dat speelt schilders en decorateurs die zich hierop toeleggen, uiteraard sterk in de kaart. De oude, vergeten technieken zijn aan een comeback bezig, en dat kan ik enkel maar toejuichen!"
MONUMENTENZORG
Serpieters: “Hier in Vlaanderen beschikken we over een indrukwekkend patrimonium. Helaas zijn er te weinig stielmannen die ingewijd zijn in de geheimen van de restauratietechnieken. Bedrijven zoals Monument moeten dan noodgedwongen een beroep doen op Portugezen of andere buitenlanders, met alle desastreuze gevolgen van dien. Vanop een afstand ziet alles er pico bello uit, maar wie dichterbij gaat kijken, botst vaak op ontgoochelingen! Jammer, en daarom hoop ik van harte dat, hand in hand met de terugkerende appreciatie voor het ambachtelijke, ook de interesse in het bijbehorende vakmanschap snel terugkeert."
DOORNIKSE KATHEDRAAL
Laurens Serpieters: “Een bijzondere opdracht die ik onlangs mocht verzorgen, was het vervangen van het bladgoud op de torenspitsen van de Doornikse kathedraal. Het was een onvergetelijke ervaring om daar op 135 meter boven de begane grond een van de meest delicate werkjes van het vak uit te voeren. Eerst moesten we de spits, die gemaakt is uit lood, voorbereiden door ze te schilderen met een epoxyverf. Vervolgens brachten we een zogenaamde 'mixtion' aan, eigenlijk een soort lijm. Na droging aan de lucht konden we tot slot met voorzichtige hand het bladgoud aanbrengen. Niet eenvoudig, vooral omdat het daarboven nogal hard kan waaien!"
KALKVERF ZORGT VOOR EEN WARME TOUCH
Serpieters: “Ik werk graag met de decoratieve kalkverven van Ressource. Ik heb de collectie uitgebreid leren kennen via een opleiding bij Myriam Gevaert. Zij kent haar product door en door, en realiseert zelf ook prachtige projecten. Af en toe hebben we al eens samengewerkt. Kalkverven, of ze nu van Ressource of van een ander merk zijn, verlenen een bijzonder warme 'touch' aan het interieur. Bovendien kun je er als schilder ook een beetje je ziel en je persoonlijkheid in kwijt. Dergelijke 'levendige' verven spreken me meer aan dan de standaard synthetische muurverf. Ook leveranciers als Stoopen & Meeus en arte constructo weten mij steeds te inspireren en uit te dagen.“
AMBITIES
Serpieters: “Mijn persoonlijke ambitie is om mezelf nog verder te verdiepen in ambachtelijke schilder- en decoratietechnieken. Ik hou ervan om rommelmarkten of kringloopwinkels af te schuimen op zoek naar authentieke materialen. Zo ontdekte ik onlangs een prachtige, verweerde deur. Wel, door dit artefact nauwkeurig te bestuderen, wil ik inzicht verwerven in hoe het verwerings- en verouderingsproces bij hout precies verloopt. Dat zal me helpen om mijn imitatietechnieken nog verder te verbeteren. Ook verdiep ik me nog verder in kunst en cultuur, eveneens met de bedoeling om mijn beroepskennis te verbreden."