ontdekking van het jaar geeft GOûT FOU vliegende start
Justine Lanoo en haar partner Niels Segers zijn de drijvende krachten achter de gloednieuwe chocolaterie Goût Fou in Zele. Via de gemeenschappelijke liefde voor chocolade leerden ze elkaar kennen en openden in mei 2020 hun eigen zaak. Al snel werden ze beloond met de titel 'Ontdekking van het Jaar' door Gault & Millau. "Een enorme verrassing aangezien we nog maar net officieel geopend waren. Het is de perfecte motivator om te blijven voortdoen zoals we bezig zijn", aldus Justine. Ook de komende jaren beloven interessant te worden, want met de constante zoektocht naar uitdaging en een verdere groei van Goût Fou staan hen nog een mooie toekomst tegemoet.
Passie nam de overhand
Justine Lanoo: “Ik heb een achtergrond als master in de vrije beeldende kunsten maar mijn passie voor chocolade heeft uiteindelijk de overhand genomen. Tijdens mijn opleiding voelde ik al dat ik iets met chocolade wilde doen. Toch heb ik beslist om mijn diploma eerst te behalen. Hierna heb ik dan een chocolade-opleiding gevolgd voor volwassenen. Deze heb ik verder aangevuld met opleidingen in de Chocolade Academy en ook in het buitenland. Daarna mocht ik beginnen bij Joost Arijs en later heb ik ook bij Callebaut als chef gewerkt.”
Niels: “Na zeven jaar aan Ter Groene Poorte les gevolgd te hebben, heb ik 4 jaar bij Debaere en 2 jaar bij Andes gewerkt. Ondertussen volgde ik ook een lerarenopleiding en na mijn stage aan de Hotelschool in Gent, mocht er meteen voltijds aan de slag. Intussen geef ik al vier jaar les en combineer ik dat het laatste jaar met Goût Fou."
Liefde voor chocolade verbindt
Justine: “Niels en ik hebben elkaar ook leren kennen in de chocoladewereld. In 2018 hebben we onder Niels zijn naam meegedaan aan de Belgium Chocolate Awards en wonnen we de prijs voor ‘Beste Praline’. Daarna zijn er veel mensen naar ons gekomen om ons aan te moedigen een eigen zaak te starten. Zelf kom ik uit een familie van zelfstandigen. Zo ben ik de kleindochter van een bakker en hielp daar veel in de weekends. Ik hou wel van een uitdaging en heb eigenlijk altijd al gedroomd om een eigen zaak te starten.”
Niels: “Ik heb niet diezelfde drang gevoeld om zelf een zaak te openen, maar ik wou wel graag meegaan in de droom van Justine. Al snel werd het onze gezamelijke droom en maakten we plannen. Het oorspronkelijke idee was om vanuit een kleine ruimte te produceren en online te verkopen. Het is pas wanneer we zagen dat er een pand al heel lang leeg stond in Zele, we de mogelijkheden zagen om een winkel te hebben en de sprong waagden."
Ambacht in de kijker

Justine: “Dankzij de 19 meter brede gevel in glas, kreeg ik meteen het idee om heel transparant te werken. We willen aantonen hoeveel werk erin kruipt en dat we wel degelijk alles op ambachtelijke wijze maken. Bij heel veel zaken gebeurt het achter gesloten deuren, maar dat vind ik net zo jammer, zeker bij chocolade. Ook als je in de winkel komt, word je meteen gezogen naar het atelier en kan je ook perfect binnenkijken. Na grondige renovatiewerken, mochten we in mei 2020 officieel onze deuren openen."
Niels: “Hoewel we midden in coronatijden geopend zijn, ben ik heel blij dat we de winkel stelselmatig hebben kunnen opbouwen. Corona heeft ervoor gezorgd dat we de tijd kregen om onze weg te zoeken en bij te sturen waar nodig. Mocht er hier van in het begin al een massa volk gekomen zijn, zouden we wat overweldigd zijn denk ik. Wij kunnen de vergelijking niet maken om te ondernemen in niet-coronatijden maar dat maakt niet uit voor ons. We zijn nu een jaar open en we zijn heel fier op het resultaat dat we al geboekt hebben. Sterker nog, we zijn verrast welke groei we nu al hebben kunnen boeken.”
Op zoek naar limieten
Justine: “Het leukste aan chocolade vind ik de veelzijdigheid. Ik zoek heel graag de limieten op van chocolade en wat ik er allemaal mee kan bereiken. Verder is chocolade ook hét product bij uitstek om veel mensen gelukkig te maken. En wat is er leuker dan iets te creëren dat mensen gelukkig maakt? Hoewel chocolade geen makkelijk product is, veel kennis vereist en tijd nodig heeft, vind ik het het leukste product om mee bezig te zijn. Geen enkele dag is hetzelfde en de mogelijkheden zijn eindeloos.”
Niels: “Waar Justine heel goed is in het experimenteren met smaken en combinaties, ben ik goed in het balanceren van recepten en ervoor te zorgen dat het verkoopbaar wordt. Hierdoor zijn we de ideale combinatie en vullen we elkaar perfect aan.
"Het leukste aan chocolade vind ik de veelzijdigheid. Ik zoek heel graag de limieten op van chocolade en wat ik er allemaal mee kan bereiken"
Naamsbekendheid
Justine: “We zijn positief verrast van hoe snel we al naamsbekendheid hebben gekregen op zo’n korte tijd. Niet alleen zijn we al goed gekend in Zele en omstreken, ook van ver buiten onze regio komen de mensen naar hier. Zo hebben we klanten van Ieper, Izegem of Noord-Frankrijk. Dat komt wellicht door social media, waarmee we toch heel wat mensen bereiken. Ik zie het dan ook als een enorm compliment dat mensen van zo ver willen komen om ons product te proeven."
Voor echte levensgenieters
Niels: “We weten dat we misschien iets prijziger zijn, maar we streven er wel telkens naar om een zo toegankelijk mogelijk product te verkopen. We mikken vooral op de klant die echt wil genieten en ontdekken en die chocolade echt wil degusteren zoals een goed glas wijn. De hedendaagse consumenten willen dat bovendien ook steeds meer en ze zijn er ook actief naar op zoek. Als er nog eens een leuk verhaal aan gekoppeld wordt, dan is het plaatje compleet.”
"We mikken vooral op de klant die echt wil genieten en ontdekken en die chocolade echt wil degusteren zoals een goed glas wijn"
Groeien in sneltempo
Niels: “We hadden een jaar geleden nooit durven dromen dat het zo snel ging gaan. De investeringen die je bij de start moet maken, zijn niet min en dat kan soms beangstigend zijn. Maar dankzij onze constante groei, hebben we zelfs nieuwe investeringen gedaan in andere machines. Momenteel zitten we op het punt dat we plaatsgebrek hebben. Vooral op het vlak van stockage zitten we wat vast. We zijn dan ook van plan om na de grootste drukte, hier een oplossing voor te zoeken.”
Justine: “We willen met Goût Fou sowieso blijven groeien maar op welke manier we dat willen doen, is momenteel nog niet duidelijk. We krijgen aanvragen vanuit alle kanten maar ik wil vooral goed kijken wat matcht met onze visie en identiteit. Ik zou het heel leuk vinden om op termijn meerdere winkels te hebben, maar eerst moet het hier in Zele helemaal op punt staan. Kwaliteit primeert altijd bij ons en dat zal ook zo blijven. Groter is zeker niet altijd beter, maar de balans vinden tussen groeien en het nog allemaal haalbaar houden vind ik niet evident.”
Niels: “Het leukste aan onze job vinden we om nieuwe ideëen uit te werken en te experimenteren. We werken op dit moment al samen met enkele restaurants en we voelen dat we daar ons ei ook zeker kwijt kunnen. Dat zijn ook klanten waarbij we die uitdaging die we zo graag hebben het meest terugvinden."
"De consument is duidelijk bezig met Gault & Millau. Het is ook dankzij die prijs dat we zo’n mooie groei hebben mogen optekenen"
Ontdekking van het jaar
Justine: “Toen we hoorden dat we vanuit Gault & Millau uitgeroepen waren tot ontdekking van het jaar, waren we enorm verrast. Dit hebben we helemaal niet zien aankomen, vooral omdat we nog maar net open waren. De effecten op de verkoop zijn er ook niet naast. De consument is duidelijk bezig met Gault & Millau. Het is ook dankzij die prijs dat we zo’n mooie groei hebben mogen optekenen en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Het is een echte motivator om verder te blijven werken zoals we bezig zijn."
Kwaliteiten van een goede chocolatier
Justine: “Voor mij moet een goede chocolatier in de eerste plaats enorm gepassioneerd bezig zijn met zijn vak. Ook een zo groot mogelijke kennis is cruciaal, zo kan je makkelijk bijsturen bij problemen. Minstens even belangrijk is het goed kunnen luisteren naar klanten, maar ook naar je eigen medewerkers. Ook al nemen wij steeds de eindbeslissing, alle feedback die we krijgen, nemen we altijd mee in onze beslissingen. We vinden het zeer belangrijk dat iedereen hier z’n mening kan zeggen. Als ze iets niet lekker vinden, moeten ze dat zeker zeggen en dat doen ze ook. Hun mening is minstens even belangrijk als de onze. Creaties kunnen er allemaal heel goed uitzien en technisch perfect in elkaar zitten, maar als de smaak niet goed zit voor ons personeel, dan gaan we dat ook niet aan onze klanten geven. Niet iedereen is bezig met smaken en chocolade op dezelfde manier als wij, dus elke mening is even waardevol voor ons.”

Toekomst
Niels: “We willen sowieso nog groeien, maar op welke manier is nog niet duidelijk. Voor ons is het het belangrijkste dat we kunnen blijven experimenteren en plezier beleven aan ons vak.”
Justine: “Dat hoeft ook nog niet, de tijd zal het uitwijzen. Onze eerste focus blijft nog even om de winkel hier volledig op punt te zetten, pas daarna kunnen we kijken naar volgende stappen. Te snel gaan is nooit een goed idee.”
Tips van Niels en Justine voor wie droomt van een eigen zaak
– Bezint eer ge begint: een eigen chocolaterie hebben, is veel meer dan gewoon wat pralines maken en verkopen. Je bent er dag en nacht mee bezig.
– Zet passie en kwaliteit steeds centraal.
– Begin klein, groeien kan je altijd: het is beter om klein te beginnen en stelselmatig te groeien.
– Kennis troef: streef naar een zo groot mogelijke kennis, zo kan je ook eigen problemen veel sneller oplossen.
– Kies voor een locatie waar de markt nog niet verzadigd is.
– Het is het mooiste beroep ter wereld: als je ervan droomt, moet je er zeker voor gaan!
Foto's (c) Julien Lanoo