Luna en Tim van SPAR Melle: “Bij SPAR Lambrechts is er heel veel ruimte tot dialoog”
“Dankzij ‘manuele’ manier van bestellen, heb je meer voeling met winkel”
Drie jaar geleden besliste een koppel uit het Gentse om als zelfstandigen een voedingswinkel te beginnen. Ze zijn uiterst blij dat ze snel bij SPAR Lambrechts terechtkwamen. Die vond voor hen een pand in Melle waar hun SPAR-winkel intussen op volle toeren draait. De centrale hielp hen met alle aspecten van de inrichting en bij de opstart. De commercieel afgevaardigde komt elke veertien dagen langs met veel suggesties en elk contact met het bedrijf gebeurt in een gemoedelijke sfeer waarbij alles bespreekbaar is.
SPAR Lambrechts vindt pand
Sinds 2021 is SPAR Lambrechts weer een stel gelukkige zelfstandige SPAR-winkeliers rijker: Luna Van Doorsselaere en Tim Schamphelaere van de SPAR in Melle. Beiden werkten vroeger al in de food-retailsector als werknemer en ze zochten begin 2021 alle twee een nieuwe uitdaging. Ze kwamen in hun zoektocht snel uit bij SPAR Lambrechts, met wie het direct klikte. Zij vonden in hun buurt, meer bepaald in Melle, een nieuw, nog leegstaand pand in het centrum.
Met raad en daad
In samenspraak met Luna en Tim werkte SPAR Lambrechts een functioneel en modern 3D-voorstel uit voor de indeling van de winkel. Ook op financieel en bedrijfseconomisch vlak stond SPAR Lambrechts hen met raad en daad bij. De prille zelfstandigen konden bij de projectbegeleider met al hun issues terecht. Na grote elektriciteitswerken ging het koppel in september 2021 zelf met zwarte verf de binnenmuren te lijf. De rekken en meubels volgden snel, de koelinstallatie en meubels iets later. Op 18 november 2021 was de feestelijke opening van de SPAR-winkel op het Dorpsplein in Melle.
Ruimte tot dialoog
De vleesversnijdingen gebeuren door een beenhouwer in het eigen atelier en Luna is de specialist op het vlak van traiteurbereidingen: vol-au-vent, stoofvlees, pokébowls … SPAR Lambrechts levert hiervoor de basisingrediënten aan.
90% van het kaasaanbod wordt ter plekke versneden. Dit werd direct gewaardeerd door de klanten en geleidelijk aan werd de kaasafdeling uitgebreid, onder andere met producten van een lokale kaasmakerij. “Er is veel ruimte tot dialoog bij onze partner-leverancier Lambrechts. We vinden het belangrijk streekproducten in het assortiment te hebben, en dat kan”, vertelt Tim.
Overzichtelijk bestelsysteem
“Fijn is ook dat je bij SPAR Lambrechts in heel kleine hoeveelheden kan bestellen, soms zelfs per stuk. Zo kan je meer koopwaar uitstallen. Dat is een zeer grote troef”, vult Luna aan. “Het feit dat je nog ‘manueel’ kan bestellen, vinden wij zeer goed omdat we zo alles veel beter aanvoelen: wat verkoopt precies goed, wat niet enzovoort. Je zou een fout in de levering ook sneller detecteren of diefstallen bijvoorbeeld”, zegt Tim. Het koppel vindt het digitale webportaal overzichtelijk omdat je daar de bestellingen van alle versassortimenten kan plaatsen.
SPAR Lambrechts levert hiervoor de basisingrediënten aan
Advies is goud waard
Digitale evolutie
Op het vlak van marketing krijgen Luna en Tim alles op een bordje gepresenteerd. Zo komen posts automatisch op de Facebookpagina van SPAR Melle en verder bespreekt de commercieel afgevaardigde ter plaatse, en dat elke twee weken, welke acties eraan komen. Luna: “Op dit moment zet SPAR Lambrechts trouwens sterk in op de ‘digital shift’. Dat zal ons veel informatie opleveren over onze klanten én onze winkel.”
SPAR Lambrechts luistert
De formuleconsulent luistert vooral ook naar de winkeliers (wat willen ze veranderen, willen ze andere producten …), komt zelf met voorstellen en heel regelmatig met analyses over het assortiment. Tim: “Onze contactpersonen springen voor ons, echt alles is bespreekbaar en hun advies is goud waard. We worden op een gemoedelijke manier benaderd en we houden van de familiale sfeer.”
